науке о уметностима, ликовне уметности, примењене уметности и дизајн, педагошке и андрагошке науке – методика наставе
МЛП11
Наставници: Сања Филиповић, Горан Деспотовски
Сарадник: Асистент на методичкој групи предмета
Статус предмета: изборни 5 ЕСПБ
Циљ предмета
Стицање и оснаживање наставничких компетенција за рад са децом и младима, креативним појединцима или осетљивим групама кроз примену филма у формалном и алтернативним облицима образовања у складу са савременим методичким приступима и образовним технологијама.
Исход предмета
На крају курса студент:
- разуме, тумачи, анализира и вреднује различе теорије и идеје примене филма у настави;
- разликује и тумачи аспекате развоја деце и младих и способности апрецијације филмског садржаја;
- тумачи опсег компетенција наставника и користи задате критеријуме за вредновање наставничких компетенција за примену филма у настави;
- наводи, образлаже и дефинише основне елементе примене филма у настави – циљеве и исходе, садржаје и активности, типове часова, методе, облике рада, места извођења активности, опремљеност простора, медије, технике, материјале, средства…;
- анализира и вреднује примену филма у настави, истражује и примењује различиту литературу и изворе информација;
- идентификује, категорише, упоређује, вреднује и самостално одабира опсег фимских садржаја, кључних појмова и визуелних примера у складу са темом рада/ истраживачким проблемом у настави;
- критички анализира, дискутује са осталим студентима, поставља проблемска питања и резимира, даје повратне информације;
- илуструје своје излагање адекватним примерима, примењује различите вештине, технике и стилове јавног излагања;
- показује добру личну, социјалну и емоционалну прилагођеност, способност уважавања различитости, мултикултуралности, емпатије и хуманих ставова;
- примењује вештине комуникације, тимског рада, кооперативности, уважава стандарде професионалне етике наставничке професије.
Садржај предмета
Теоријска настава
- Филмска култура
- Дефиниција филмског образовања – улога и значај
- Избор филмова за примену у настави
- Tехнички захтеви за примену филма у настави
- Методички кораци за примену филма у настави
- Критичка анализа филма – методички приступ
- Теоријски концепти и методички приступи у примени филма у настави
- Примена филма у настави у односу на специфичности развоја, социјализације, неговања стваралаштва и комуникације деце и младих
- Компетенције наставника за примену филма у настави
- Филмска култура
- Филм као медиј/медијум
- Анализа и вредновање
Практична настава
Вежбе и студијски истраживачки рад: Вредновање васпитно-образовних домета различитих теоријских концепата и приступа у примени филма као а) дидактичког средства, б) садржаја и в) медиј/медијума. Идентификовање развојних домета примене филма у настави у односу на специфичности развоја, социјализацију, неговања стваралаштва и комуникације деце и младих. Идентификовање компетенција наставника за примену филма у настави у односу на Стандарде компетенција наставника. Примена различитих наставних метода и техника у посредовању филма деци. Анализа тематских филмова везаних за социјалне контексте, медијску конструкцију и социјалну реалност, развој и подстицање интеркултуралне комуникација путем документарног филма и рада са осетљивим темама.
Литература
Група аутора. Филм у настави – приручник за студенте будуће наставнике, Београд, Универзитет у Боеграду, Филозофски факултет, 2017.
Арнхајм, Р. Визуелно мишљење, Београд, Универзитет уметности, 1985.
Кук, А. Д. Историја филма 1 и 2, Београд, КЛИО, 2018.
Grupa autora. Leksikon pojmova filmske i tv prakse, br. 3, Beograd, Fakultet dramskih umetnosti, 1988.
Филиповић, С. Методичка пракса ликовних педагога, Београд: Креатива, 2017.
Plaževski, J. Jezik filma I-II, Beograd, Biblioteka Umetnost ekrana, 1971-72.
Додатна литература: Grupa autora. Film u nastavi, Časopis za pitanja primene audio-vizuelnih sredstava u vaspitanju i obrazovanju, br. 1, Beograd: Jugoslovenski centar za nastavni i kulturno-prosvetni film, 1968; Остала литература и аудио-визуелни материјали у складу са истраживачким темама студента.
Методе извођења наставе: вербално-текстуална метода (предавањa са илустрацијама примера, метода и поступака рада); показивачка метода (илустрација и демонстрације); истраживачке методе (студентска индивидуална истраживања, решавање проблема и презентације); диференциране методе и индивидуализован приступ (менторски рад/индивидуалне коректуре и консултације); ИКТ методе (учење из неакадемских извора – интернет, онлине предавања); интерактивне методе (тимски рад, заједничке презентације, дискусије)
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена |
Похађање наставе и креативно залагање | 10 | Одабир наставног филма и анализа садржаја у односу на задате критеријуме – писани рад; видео презентација и одбрана писаног рада | 30 |
Истраживачки задаци | 50 | ||
План часа за примену филма у настави | 10 |