Филм и интерактивна мултимедија у настави 1

науке о уметностима, ликовне уметности, примењене уметности и дизајн, педагошке и андрагошке науке – методика наставе

МЛП11
Наставници
: Сања ФилиповићГоран Деспотовски
Сарадник: Асистент на методичкој групи предмета
Статус предмета: изборни 5 ЕСПБ

Циљ предмета
Стицање и оснаживање наставничких компетенција за рад са децом и младима, креативним појединцима или осетљивим групама кроз примену филма у формалном и алтернативним облицима образовања у складу са савременим методичким приступима и образовним технологијама.

Исход предмета
На крају курса студент:

  • разуме, тумачи, анализира и вреднује различе теорије и идеје примене филма у настави;
  • разликује и тумачи аспекате развоја деце и младих и способности апрецијације филмског садржаја;
  • тумачи опсег компетенција наставника и користи задате критеријуме за вредновање наставничких компетенција за примену филма у настави;
  • наводи, образлаже и дефинише основне елементе примене филма у настави – циљеве и исходе, садржаје и активности, типове часова, методе, облике рада, места извођења активности, опремљеност простора, медије, технике, материјале, средства…;
  • анализира и вреднује примену филма у настави, истражује и примењује различиту литературу и изворе информација;
  • идентификује, категорише, упоређује, вреднује и самостално одабира опсег фимских садржаја, кључних појмова и визуелних примера у складу са темом рада/ истраживачким проблемом у настави;
  • критички анализира, дискутује са осталим студентима, поставља проблемска питања и резимира, даје повратне информације;
  • илуструје своје излагање адекватним примерима, примењује различите вештине, технике и стилове јавног излагања;
  • показује добру личну, социјалну и емоционалну прилагођеност, способност уважавања различитости, мултикултуралности, емпатије и хуманих ставова;
  • примењује вештине комуникације, тимског рада, кооперативности, уважава стандарде професионалне етике наставничке професије. 

Садржај предмета
Теоријска настава

  • Филмска култура
  • Дефиниција филмског образовања – улога и значај
  • Избор филмова за примену у настави
  • Tехнички захтеви за примену филма у настави
  • Методички кораци за примену филма у настави
  • Критичка анализа филма – методички приступ
  • Теоријски концепти и методички приступи у примени филма у настави
  • Примена филма у настави у односу на специфичности развоја, социјализације, неговања стваралаштва и комуникације деце и младих
  • Компетенције наставника за примену филма у настави
  • Филмска култура
  • Филм као медиј/медијум
  • Анализа и вредновање

Практична настава
Вежбе и студијски истраживачки рад: Вредновање васпитно-образовних домета различитих теоријских концепата и приступа у примени филма као а) дидактичког средства, б) садржаја и в) медиј/медијума. Идентификовање развојних домета примене филма у настави у односу на специфичности развоја, социјализацију, неговања стваралаштва и комуникације деце и младих. Идентификовање компетенција наставника за примену филма у настави у односу на Стандарде компетенција наставника. Примена различитих наставних метода и техника у посредовању филма деци. Анализа тематских филмова везаних за социјалне контексте, медијску конструкцију и социјалну реалност, развој и подстицање интеркултуралне комуникација путем документарног филма и рада са осетљивим темама.

Литература
Група аутора.  Филм у настави – приручник за студенте будуће наставнике, Београд, Универзитет у Боеграду, Филозофски факултет, 2017.
Арнхајм, Р. Визуелно мишљење, Београд, Универзитет уметности, 1985.
Кук, А. Д. Историја филма 1 и 2, Београд, КЛИО, 2018.
Grupa autora. Leksikon pojmova filmske i tv prakse, br. 3, Beograd, Fakultet dramskih umetnosti, 1988.
Филиповић, С. Методичка пракса ликовних педагога, Београд: Креатива, 2017.
Plaževski, J. Jezik filma I-II, Beograd, Biblioteka Umetnost ekrana, 1971-72.

Додатна литература: Grupa autora. Film u nastavi, Časopis za pitanja primene audio-vizuelnih sredstava u vaspitanju i obrazovanju, br. 1, Beograd: Jugoslovenski centar za nastavni i kulturno-prosvetni film, 1968; Остала литература и аудио-визуелни материјали у складу са истраживачким темама студента.

Методе извођења наставе: вербално-текстуална метода (предавањa са илустрацијама примера, метода и поступака рада); показивачка метода (илустрација и демонстрације); истраживачке методе (студентска индивидуална истраживања, решавање проблема и презентације); диференциране методе и индивидуализован приступ (менторски рад/индивидуалне коректуре и консултације); ИКТ методе (учење из неакадемских извора – интернет, онлине предавања); интерактивне методе (тимски рад, заједничке презентације, дискусије)

Предиспитне обавезепоенаЗавршни испит поена
Похађање наставе и креативно залагање10Одабир наставног филма и анализа садржаја у односу на задате критеријуме – писани рад; видео презентација и одбрана писаног рада30
Истраживачки задаци50
План часа за примену филма у настави10